Fietsroute Klarenbeek

Lengte fietstocht: 26 km, duur ongeveer 2 uur

Start
Restaurant Pijnappel Hoofdweg 55.
Indien u met de auto komt dan kan deze hier kosteloos geparkeerd worden.

Als u de parkeerplaats bij Pijnappel verlaat slaat u kijkend naar de supermarkt rechts af de hoofdweg op. Na 50mtr rechtsaf de Molenweg in richting korenmolen de Hoop  en het Hertenkamp.

Na een eventueel bezoek aan de molen gaat u terug richting de Hoofdweg en daar rechtsaf, na ongeveer 100 meter de Hoofdweg oversteken de Dalkweg in. Vervolgens tot aan de viersprong rijden. Net voor de viersprong staat een oude grenspaal van heerlijkheid het Loo. Op de kruising linksaf de Dalk in richting het Hooiland.

Het hooiland bereikt u na ongeveer 500 meter. Op deze kruising slaat u rechtsaf het Hooiland in. Na ongeveer 400 meter ziet u rechts in de weilanden Hooilandse Kunst. Het Hooiland volgt u tot aan de Leigraaf.

U gaat rechtsaf de Leigraaf in en slaat na ongeveer 300 meter linksaf de Kleine Dijk op deze volgt u 100 meter en slaat dan rechtsaf de Kromme Dijk in. U blijft de Kromme Dijk volgen tot aan de splitsing met de Brinkenweg die u linksaf op gaat. Op de kruising bevindt zich verenigingsgebouw Samuel.

De Brinkenweg blijven volgen tot aan de Elsbosweg. Bij het bereiken van de Elsbosweg slaat u linksaf en volgt deze ongeveer 100 mtr tot aan de van Spreekenslaan. Deze fietst u helemaal uit tot dat u de Woudweg bereikt. Op de T splitsing van deze wegen bevindt zich het Woud van waaruit de ontginning van het Beekbergerwoud heeft plaatsgevonden. U gaat op deze splitsing linksaf en volgt de Woudweg tot aan de Welvaartsdwarsweg. U slaat de Welvaartsdwarsweg rechtsaf in volgt deze tot voor de beek.

Net voor de beek slaat u linksaf en volgt het prachtige fietspad langs de Beekbergense Beek. Vanaf dit fietspad ziet u de Nederlands Hervormde kerk en verenigingsgebouw Ons Gebouw liggen aan de Woudweg. U blijft het fietspad volgen en steekt de Klarenbeekseweg over richting de paddepoelen.

U blijft het fietspad langs de paddepoelen volgen tot aan de Polveensweg. U slaat rechtsaf de Polveensweg op en na ongeveer 100 meter slaat u linksaf de Oudhuizerstraat in. Na ongeveer 200 meter bevindt zich de Roofvogeltuin van de familie Zuidema die gratis toegankelijk is.

Na een bezoek aan deze roofvogeltuin pakt u weer de fiets en slaat na het witte huis met huisnummer 34 voor de bosrand linksaf het smalle paadje in dat leidt naar de Hoge brug.

U steekt via deze Hoge brug de Beekbergense beek over en houdt rechts aan en volgt de Vijverweg tot aan de kruising met de Molenweg. Halverwege ziet u enkele prachtige oude en grote beuken en kunt u genieten van de prachtige uitzichten over vijver de Wierd en het landgoed rondom huize Klarenbeek.
Nadat u de vijverweg gevolgd heeft slaat u rechtsaf op de kruising van de Vijverweg en de Molenweg het smalle paadje in dat leidt naar de Rooms Katholieke Kerk en pastorie. (dit paadje is het verlengde van de Postweg)

U blijft rechtdoor fietsen en komt dan na ongeveer 400 meter uit op de Kerklaan die u blijft volgen tot de spitsing met de Kopermolenweg. U slaat hier rechtsaf de Kopermolenweg in.
Na ongeveer 100 meter kunt u een bezoek brengen aan de galerie “Bij Krepel”. De galerie is gevestigd op het terrein van houtindustrie Krepel. Deze fabriek is erg belangrijk geweest voor de ontwikkeling van Klarenbeek in het verleden.

Na dit bezoek vervolgt u uw weg en slaat rechtsaf de Kopermolenweg in steekt de beek over. Vanaf hier is tevens jeugdcentrum de Hulsbosch te zien dat verscholen ligt in de weilanden achter een lange laan met populieren. U vervolgt de weg tot aan de kruising met de Oudhuizerstraat en slaat hier linksaf de Oudhuizerstraat in. Na ongeveer 2 kilometer ziet u aan de linkerkant onder andere een ooievaarsnest dat ieder jaar weer bewoond wordt door een ooievaarspaar. U steekt de spoorlijn over en volgt de weg tot aan de kruising met de Watergatstraat waar u linksaf slaat.

U blijft de Watergatstraat volgen tot de splitsing met de Landweg. Op deze kruising houdt u rechts aan (de verharde weg dus volgen) en volgt de weg ongeveer 300 meter tot aan het pad dat linksaf het bos in leidt. Dit pad gaat naar de grafheuvels. De grafheuvels liggen ongeveer 400 meter vanaf de weg. Ze liggen verscholen achter de struiken maar zijn als u goed oplet gemakkelijk te vinden. Na een bezoek aan de grafheuvels gaat u terug en rijdt en stukje terug de Watergatstraat in richting de Landweg. U slaat de Landweg in en ziet links in het bos Huize Ekeby liggen. U blijft de Landweg volgen tot aan de T splitsing met de Heideparkweg Pas op de trein halverwege deze landweg!!!!

U slaat rechtsaf de Heideparkweg in en volgt deze tot aan de Hoofdweg waar u rechtsaf slaat richting het NS station

Over het spoor bij het station bevindt zich links het startpunt van de wandelroute “het poelenpad” die u eventueel per voet kunt volgen. De route is 4,5 km lang. Indien u deze route niet wandelt, vervolgt u de fietsroute en slaat na ongeveer 500 meter linksaf de Koperdijk in. Deze blijft u volgen tot aan de eerste splitsing met de verharde weg. Dit is de Vorstersweg waar u linksaf slaat. Hiermee legt u per fiets tevens een gedeelte van het poelenpad af. Na ongeveer 400 meter bevindt zich aan de rechterzijde het Broeckse Hof. U kunt hier een bezoek brengen en stoppen voor een pauze in de theetuin van de boerderij. U vervolgt de Vorstersweg en steekt de Goorweg over waarna zich na ongeveer 300 meter links het haardplaten museum bevindt

Ook hier kunt u weer een gratis bezoek brengen. De hond niet aaien maar negeren. Dan is er niets aan de hand volgens de heer Brascamp Na het bezoek keert u terug richting Vorstersweg en slaat op de kruising met de Goorweg rechtsaf richting Hoofdweg. 50 meter voordat u de Hoofdweg bereikt slaat u rechtsaf de Henkenburgweg in. Deze volgt u tot aan de kruising met de Broekstraat waar u linksaf gaat richting de Hoofdweg. Bij zalencentrum Dennelust slaat u rechtsaf en volgt het fietspad tot aan de Elsbosweg. Let op intussen gaat de Hoofdweg bij de gemeentegrens Voorst/Apeldoorn over in Klarenbeekseweg. Ter hoogte van de Elsbosweg ziet u aan de rechterzijde huize te Lintelo liggen.

U vervolgt uw tocht langs de Klarenbeekseweg ongeveer honderd meter waar u links de vlindertuin ziet.
Ook aan deze vlindertuin kunt u een gratis bezoek brengen. Na het bezoek aan de vlindertuin kunt u linksaf richting de nieuwe Zweep voor een kop koffie of u kunt rechtsaf richting het startpunt Restaurant Pijnappel.

Veel fiets en wandelplezier toegewenst door Klarenbeeks Belang en Comité Dorpsverfraaing

à Bij Restaurant Pijnappel zijn tevens andere wandel- en fietsroutes verkrijgbaar.

Wat is er te doen!

wo jan 03 @09:30
wo jan 03 @10:00

Nieuwsbrief

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

Neem contact op

Natuurlijk hopen wij dat de Klarenbekers de weg naar Klarenbeeks Belang weten te vinden. U kunt ons op verschillende manieren bereiken:

- Bezoek ons maandelijkse spreekuur. Dit wordt iedere 3e woensdag van de maand vanaf 19.30 uur gehouden en gaat vooraf aan onze reguliere vergaderingen. U kunt ons een e-mail sturen. Ons adres is info@klarenbeeksbelang.nl

- U kunt natuurlijk ook één van de bestuursleden benaderen.

Lid worden

Het aantal leden is voor Klarenbeeks Belang van groot belang. Hoe meer leden hoe groter de invloed het bestuur van de wijkraad op gemeente en andere instellingen kan uitoefenen. Mogen wij ook op uw steun rekenen? Het lidmaatschap voor Klarenbeeks Belang bedraagt minimaal 5 euro.

Wilt u lid worden? Klik hier om u in te schrijven als lid